Ciepła klucha czy zimna pyza?
Ciepła klucha czy zimna pyza? Jak nie dać plamy z frazeologii Innowacja realizowana będzie na lekcjach języka polskiego w klasie 4a w roku szkolnym 2025/2026. W każdy poniedziałek uczniowie poznają nowy związek frazeologiczny w oparciu o krótką humorystyczną historyjkę zawartą w książce Grzegorza Kasdepke "Co to znaczy...". Następnie, przez aktywność twórczą- gry, scenki teatralne, działania plastyczne- będą utrwalać sens frazeologizmu. Nowatorskie i niekonwencjonalne zajęcia przyczynią się do rozwoju kompetencji językowych uczniów, wzbogacą ich słownictwo, nauczą poprawnego użycia związków frazeologicznych w mowie i piśmie. Dzięki zastosowaniu kreatywnych i angażujących metod nauczania, wzrośnie poziom motywacji uczniów do pracy na lekcjach. Innowacja będzie wspierać także myślenie krytyczne, i interpretacyjne ucznia oraz rozwijać jego wyobraźnię, zachęcając do twórczego podejścia do języka. Znajomość związków frazeologicznych nie tylko wzbogaca język, ale również pozwala lepiej rozumieć teksty literackie i medialne oraz codzienne wypowiedzi. Innowacja pedagogiczna „Ciepła klucha czy zimna pyza? Jak nie dać plamy z frazeologii” powstała z potrzeby uatrakcyjnienia nauki frazeologii poprzez wprowadzenie elementów humoru, kreatywności i zabawy. Jej głównym założeniem jest pokazanie uczniom, że język może być ciekawy, barwny i pełen znaczeń, które często ukryte są za pozornie prostymi zwrotami. Autorką innowacji jest Dorota Kanafa-Mytych