Projekt


Łódzka Mini Liga Koszykówki - rozgrywki wzorowane na NBA i NCAA dla dzieci z łódzkich podstawówek

 

Koordynator: Paweł Olejnik

 


Projekt edukacyjny - W wirtu@lu czy w realu?

- koordynatorzy: M. Rajchelt-Świerszczków, D. Głowacka, J. Cis

 

Projekt edukacyjny „W wirtualu czy w Realu?” przygotowany został z myślą o uczniach klas 1-3 i 4-6 szkoły podstawowej. Ma on na celu pokazanie uczniom możliwości wykorzystania w sposób bezpieczny i zgodny z prawem, nowoczesnych  technologii m.in. komputerów i ich wirtualnego świata, do poszerzania swoich  umiejętności i wiedzy oraz  wykonywania postawionych przed nimi zadań. Ma też uświadomić młodzieży i dzieciom, że świat wirtualny, który istnieje dzięki podłączeniu do sieci Internet, zazwyczaj bywa bardzo pomocny i potrzebny w życiu.  Jednak ciągle przebywając w wirtualnym świecie, zupełnie zapominamy, że jedną z najważniejszych wartości w życiu, są więzi i przyjaźnie, jakie łączą nas z drugim człowiekiem w realnym świecie.

 

Zadania:

  1. Cyberprzemocy mówimy NIE! – kl. 1-3 - przeprowadzenie przez p.Danutę Głowacką oraz p. Justynę Cis, w ramach zajęć komputerowych, lekcji dotyczących bezpieczeństwa w sieci dla klas 1-3. – 6 - 10 lutego 2017r
  2. Cyberprzemocy mówimy NIE! – kl. 4-6 - przygotowanie i przeprowadzenie przez uczniów, na zajęciach z wychowawcą dnia 8 lutego 2017r., lekcji dotyczących bezpieczeństwa w sieci – osoby prowadzące zgłaszają się z planem zajęć do p. Marty Rajchelt do dnia 3 lutego 2017r. - każda klasa przygotowuje i umieszcza na swoich drzwiach plakat uwzględniający zagrożenia sieciowe: nie podawaj swoich danych, odwiedzaj tylko zaufane strony, chroń komputer przed wirusami, ograniczaj ilość spędzonego czasu, stosuj zasady netykiety, nie pobieraj podejrzanych plików, itp. - do 6 lutego 2017r.
  3. „Odłóż smartfon na bok” czyli Dzień bez telefonu komórkowego – uczniowie przychodzą do szkoły bez telefonów komórkowych, tabletów, notebooków, laptopów, a na dużych przerwach organizują wspólne zabawy (gra w statki, państwa miasta, karty i inne gry) - 8 lutego 2017r.
  4. „Chroń swoje dziecko w sieci” – przeprowadzenie, w ramach kampanii społecznej, przez p.Barbarę Michalską z Fundacji Kreatywnych Rozwiązań EduKABE spotkania dla rodziców dot. bezpieczeństwa dzieci w Internecie (marzec 2017r.)
  5. „Złote myśli” – czyli portal społecznościowy XX wieku - każda klasa robi swój zeszyt, w którym zawarte będę pytania, na które każdy z uczniów udzieli odpowiedzi (można w to włączyć nauczycieli) – uzupełnione zeszyty oddajemy do p. Justyny Martynowskiej do 29 marca 2017r.
  6. „Co się kryje za drzwiami szkolnej biblioteki?” – przeprowadzenie przez p. Martę Wybrańczyk lekcji w bibliotece szkolnej mającej na celu uświadomienie uczniom, że najstarszą i ogromną skarbnicą wiedzy są książki i pokazanie, jak wiele ciekawych informacji można w nich znaleźć (marzec 2017r.).
  7. „Pierwszy krok do realnej przyjaźni” lub „Przyjaźń w realu – jakie to proste” - przeprowadzenie przez
    p. Monikę Kosiadę-Król zajęć warsztatowych w klasach 4-6 dotyczących komunikacji oraz budowania relacji interpersonalnych (marzec/kwiecień 2017r.).
  8. „Dzień gier planszowych”  - uczniowie przynoszą na zajęcia z wychowawcą ulubione gry planszowe, w które grają. – 5 kwietnia 2017r.
  9. „Gra i zabawa – przyjaźń i współpraca” – kształtowanie wartości potrzebnych w budowaniu pozytywnych relacji interpersonalnych podczas zajęć wychowania fizycznego kl. 4-6 – pod kierunkiem p. Iwony Karwackiej (kwiecień 2017r.).
  10. „Aby język giętki... mówił w realu, a nie pisał w necie” - scenka kabaretowa przygotowana przez uczniów pod kierunkiem p. Anety Bryzek i zaprezentowana podczas apelu podsumowującego realizację projektu. (czerwiec 2017r.)
  11. Prawdziwa przyjaźń – w wirtualu czy w realu? - każda klasa przygotowuje i umieszcza na swoich drzwiach plakat pokazujący wartość realnej przyjaźni – do 7 czerwca 2017r.
  12. PIKNIK RODZINNY – zorganizowanie we współpracy z Radą Rodziców pikniku na terenie szkoły (czerwiec 2017r.).
  13. „Wywiad niebanalny” – każda klasa przygotowuje i przeprowadza wywiad z pracownikiem szkoły, który będzie zawierał zaskakujące, niebanalne pytania i pokaże nam daną osobę w innym świetle – jako człowieka, a nie tylko jako panią kucharkę czy panią dyrektor – do 17 maja 2017r.
  14. Dzień konkursów indywidualnych:
    1. Konkurs matematyczno – informatyczny dla klas 6 – 11 maja 2017r.
    2. Konkurs matematyczno – informatyczny dla klas 5 – 11 maja 2017r.
    3. Konkurs matematyczno – informatyczny dla klas 4 –  11 maja 2017r.
    4. Konkurs wiedzy informatycznej dla klas 4, 5 i 6. – 11 maja 2017r.
    5. Konkurs wiedzy o bezpieczeństwie w sieci 1-3, 4-6. – 18 maja 2017r.
    6. Konkurs na opowiadanie „Mój realny przyjaciel” – do 18 maja 2017r.
  15. „Łączymy pokolenia” – we współpracy z Filią Nr 10 Miejskiej Biblioteki Publicznej Łódź-Bałuty - zorganizowanie wspólnego spotkania osób starszych z uczniami, w czasie którego uczestnicy przedstawią swoje sposoby na spędzanie czasu wolnego:
    1. wyszukiwanie informacji w sieci prowadzone przez uczniów oraz pokazanie zabaw z dzieciństwa przez osoby starsze.
    2. czytanie książek i pisanych opowiadań – wymiana informacji nt. zainteresowań.
Cele ogólne oraz szczegółowe dostąpne tutaj.

 


W 2017-tym z Bratem Albertem pomagamy i potrzebujących wspieramy

Koordynator projektu - Monika Gienerowicz

 

W grudniu 2016 r. zakończyliśmy projekt związany z rokiem Henryka Sienkiewicza. W styczniu 2017 opracowaliśmy - wspólnie z uczniami na zebraniu Samorządu Uczniowskiego - kolejny projekt - tym razem związany z postacią - Adama Chmielowskiego.

Projekt skierowany jest do uczniów klas 4 - 6 ale również zapraszamy bardzo serdecznie uczniów z klas młodszych do udziału w naszych akcjach charytatywnych, które przewidziane są na cały rok 2017 w ramach projektu.


Zadania dla klas na cały rok 2017:

 

Luty

Klasy IV-VI: napisz opowiadanie - "Kogo w dzisiejszym świecie, moglibyśmy nazwać Bratem Albertem?". opisz wybraną postać jej dokonania i uzasadnij swój wybór opowiednimi argumentami

Klasy I-III: wykonaj plakat o Bracie Albercie. Technika dowolna, czekam na wasze ciekawe pomysły.

do 28 lutego sala 41
Marzec Wykonaj prezentację multimedialną lub plakat o życiu i działalności Adama Chmielowskiego.

do 31 marca

sala 41

Kwiecień Wykonaj plakat na któym umieścisz zdjęcie, rysunek habitów; Cystersów, Benedyktynów, Dominikanów i Albertynów oraz krótki ich opis. Technika pracy dowolna, czekam na wasze ciekawe pomysły.

do 28 kwietnia

sala 41

Maj

Przy szlaku niebieskim i brukowanej granitowymi kamieniami drodze z Kuźnic do schroniska na Kalatówkach w Zakopanem usytuowana jest Pustelnia Św. Brata Alberta. To skromny w formie dwuizbowy domek z poddaszem, niewielkim gankiem i wąskim przedsionkiem, oraz celą zbudowany w 1901 r.

W 2001 r. Pustelnia Brata Alberta została wciągnięta do rejestru zabytków. Obecnie w chatce urządzona jest izba pamięci po Św. Bracie Albercie.

Na podstawie tych wiadomości wykonaj makietę Pustelni Św. Brata Alberta.

Technika dowolna, czekam na wasze ciekawe pomysły.

do 31 maja

sala 41

Czerwiec

Jastrzębiec to herb szlachecki Brata Alberta.

Wykonaj własny herb dotyczący ciebie i twojej rodziny.

Technika dowolna, czekam na wasze ciekawe pomysły.

do 14 czerwca

sala 41

Wrzesień

Obraz uzyskany przez zmontowanie kilku fotografii, ich wycinków lub innych elementów graficznych to fotomontaż. Wykonaj wakacyjną fotkę, metodą tworzenia takich obrazów np. Brat Albert na tle Wieży Eiffla lub Zamku Królewskiego na Wawelu. Czekam na wasze ciekawe pomysły.

do 29 września

sala 41

Październik Napisz wiersz o Bracie Albercie. do 31 padziernika sala 41
Listopad

Napisz i nagraj wywiad z Bratem Albertem.

do 30 listopada

sala 41

Grudzień Zapraszamy wszystkich uczniów naszej szkoły klasy I-VI do przygotowania poczęstunku dla innej klasy. Forma zajęć dowolna. Liczę na waszą kreatywność. Losowanie klas odbędzie się w październiku.  

 

W ramach projektu bierzemy również udział w licznych akcjach charytatywnych do których serdecznie zapraszamy klasy I-III.

Na przykład: zbieramy liptonki czyli smyczki herbaty Lipton, pomagamy zwierzetom ze schroniska, odwiedzamy domy seniora, domy dziecka, bierzemy udział w akcji "Podziel się Wigilią", sprzedajemy kartki świąteczne, robimy kiermasz świąteczny, współpracujemy z organizacją "Pomóż i Ty", i wiele innych o których będziemy informować na bieżąco na stronie szkoły i zebraniach Samorządu Uczniowskiego.

 


"Wiem kim jestem i skąd pochodzę"

- innowacja prowadzona przez Monikę Dorman i Mirosławę Jankowską

 

Innowacja  pedagogiczna „ Wiem kim jestem i skąd pochodzę”  została opracowana z myślą o uczniach edukacji wczesnoszkolnej i będzie realizowana w klasach 1A i 2D  w cyklu trzyletnim. Obejmie całą klasę bez dokonywania selekcji uczniów. Może być również realizowana na zajęciach pozalekcyjnych jako możliwość poszerzenia zdobywanej wiedzy przez zainteresowanych uczniów np. poprzez uczestnictwo w pracach kół zainteresowań. 

 

Realizacja innowacji „ Wiem kim jestem i skąd pochodzę” wspomaga wszechstronny rozwój uczniów rozwijając ich zainteresowania otaczającym światem. Popularyzuje wartości polskie i europejskie. W swoim założeniu łączy wiedzę z różnych dziedzin i dyscyplin naukowych. Stwarza możliwość zapoznania się z własnym dziedzictwem kulturowym, kształtuje poczucie patriotyzmu, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i różnorodność narodów, które ją tworzą.

 

W swoim założeniu położyłyśmy nacisk na uwzględnienie w niej piosenek, ćwiczeń ruchowych i zabaw zawierających elementy rywalizacji, stosowanie licznych elementów wizualnych i akustycznych itp. Ponadto zwracałyśmy uwagę na podniesienie atrakcyjności zajęć poprzez organizowanie gier, zabaw  dydaktycznych, konkursów, przedstawień, wycieczek, wyjazdów do zielonych szkół czy pracę w grupach, a także tworzenie folderów, plakatów itp. Urozmaicona forma zadań ma bowiem pozwolić uczniom poznać, poszerzyć i utrwalić wybrane treści. Dzięki zaś skierowaniu aktywności dziecka na różnorakie działania możemy oczekiwać, że zajęcia wyzwolą twórcze podejście do tematu, wzbudzą zainteresowania, a zdobyta wiedza i umiejętności okażą się trwałe.



Innowacja Komputerowe królestwo dla klas I i III

- innowacja prowadzona przez panią Danutę Głowacką


Zdobywanie umiejętności w zakresie obsługi komputera można porównać do umiejętności tak podstawowych, jak pisanie, czy liczenie. Wszyscy uczyliśmy się najpierw pisać, potem układaliśmy pierwsze zdania, aż wreszcie zaczęliśmy redagować opowiadania i inne bardziej złożone formy wypowiedzi. To, co nam wydaje się proste i oczywiste nie zawsze jest takie dla małego dziecka, które niejednokrotnie mimo upowszechnienia komputerów ma po raz pierwszy kontakt z tym urządzeniem. Poruszanie się po komputerowym królestwie nie wymaga jakiś specjalnych umiejętności, niemniej jednak wymaga dobrego przewodnika po tym królestwie, który dostarczy wiedzy o komputerowym świecie w formie mądrej zabawy, dzięki czemu dziecko nie zabłądzi i poradzi sobie z rozwiązaniem niejednego problemu i przekona się na własnej skórze, jakie to proste.


Po przeanalizowaniu różnorodnych programów nauczania zajęć komputerowych w szkole podstawowej, zauważyłam, że żaden z nich nie jest w stanie przełamać oporów małego dziecka do pracy z tym niezwykłym urządzeniem, i zapewnić odpowiednią ilość ćwiczeń praktycznych, dlatego postanowiłam przystosować program edukacji komputerowej poprzez dostosowanie treści nauczania do tego poziomu oraz wprowadzić opracowywane przeze mnie ćwiczenia, aby w ciekawej, prostej formie i często poprzez zabawę umożliwić uczniom realizację i osiąganie postawionych celów. Pisząc tę innowację zależało mi na tym, aby już żadne dziecko nie patrzyło na to tajemnicze urządzenie ze strachem w oczach, lecz jak najszybciej przekonało się, że komputer to urządzenie stworzone przez ludzi i dla ludzi, toteż każdy z nas może nauczyć się z nim pracować.

 


Bliżej Europy czyli nauczenie języka angielskiego w oparciu o elementy metody naturalnej Helen Doron oraz elementy metody bilingwalnej

- innowacja programowa prowadzona przez panią Iwonę Gałązkę


W innowacji zastosowano elementy metody Helen Doron czyli naukę języka przez zabawę i gry dydaktyczne, stymulując wszechstronny rozwój dziecka. Zajęcia są zaprojektowane w taki sposób, że uczniowie uczą się języka nieświadomie, w wieku 6-7 lat czasami jest to proces świadomy – pod warunkiem, że uczniowie są zaangażowani emocjonalnie w wykonywane ćwiczenia. Za pomocą języka angielskiego nauczamy nowych umiejętności, dostarczamy wiedzy, język jest narzędziem do poznania i komunikacji a nie tylko celem samym w sobie. Nauka odbywa się przy zaangażowaniu wszystkich zmysłów w celu osiągnięcia najwyższej skuteczności zapamiętywania. W procesie edukacji uczestniczą rodzice, zapewniając odpowiednie bodźce anglojęzyczne w domu (np. regularnie angażując dziecko w słuchanie płyt CD w języku angielskim). W procesie nauki wykorzystywane sątablice interaktywne, filmy i prezentacje multimedialne.

Ponieważ tok zajęć oparty jest o zasady bilingwializmu (dwujęzyczności), czyli językiem wykładowym jest język polski oraz angielski (w proporcji 50% : 50%), uczniowie poszerzą zakres słownictwa w języku angielskim oraz podniosą poziom wiedzy czynnej (reagowanie w języku angielskim) i biernej (rozumienie). Zajęcia prowadzone będą w oparciu o dwa programy nauczania: nauczanie wczesnoszkolne zatwierdzone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz International Primary Curriculum (Międzynarodowy Program Nauczania dla Szkół Podstawowych), który oparty jest o treści Cambridge Primary Curriculum (Program Nauczania dla Szkół Podstawowych Cambridge). Konsekwencją zastosowania wymienionych programów będzie poszerzenie zakresu treści nauczania wczesnoszkolnego o wykraczające elementy edukacji lingwistycznej z języka angielskiego oraz o wybrane elementy geografii, historii, muzyki z zakresu kultury krajów anglojęzycznych które występują w Programie Cambridge, a nie występują w programie MEN (np. muzea w Londynie, podstawy gry na skrzypcach i pianinie, czytanie mapy, muzyka angielska, święta obchodzone w krajach anglosaskich, elementy geografii oraz historii Wielkiej Brytanii i USA). Pozwoli to podnieść poziom wiedzy ogólnej uczniów. Celem innowacji jest także kreowanie u dzieci szacunku i zrozumienia dla innych kultur, tolerancji i otwartości na ich różnorodność.



Podróże z Syriuszem

innowacja prowadzona przez panie Monikę Dorman i Mirosławę Jankowską


Realizacja innowacji wspomaga wszechstronny rozwój uczniów rozwijając ich zainteresowania otaczającym światem. Popularyzuje wartości polskie i europejskie. W swoim założeniu łączy wiedzę z różnych dziedzin i dyscyplin naukowych.



Klub odkrywców Łodzi EX NAVICULA – NAVIS

- innowacja prowadzona przez panią Katarzynę Wiktorek


Niechaj potomni przestaną snuć
domysły „w sprawie Tuwima”,
bo sam oświadczam: mój gród – to Łódź.
To moja kolebka rodzima!

Julian Tuwim


Łódź jest brudna, nieciekawa i brzydka. Tak o swoim mieście mówimy często my – Łodzianie, żyjąc szybko, przemierzając ulice miasta z głowami spuszczonymi w dół. Nie jesteśmy dumni ze swojego miasta? Dlaczego? Może to stereotypy nakazują nam tak myśleć, a może zbyt rzadko spoglądamy w górę. Na przykład tam, gdzie piękne fasady zabytkowych kamienic lśnią w słońcu, albo gdzie trębacz wygrywa „Prząśniczkę”.

 

Nikt bez powodu nie odwiedza śródmiejskich podwórek, ani klatek schodowych XIX-wiecznych kamienic. A my to właśnie robimy. Zwiedzamy miasto fragmentami, odkrywamy je „po kawałku”, w klasie i w terenie.

 

Zadaniem innowacji „Klub Odkrywców Łodzi”, adresowanej do uczniów klasy III szkoły podstawowej, jest przybliżenie uczniom specyfiki i historii miasta, w którym żyją. W dobie przenikania się kultur, ważne jest, aby dziecko nie zatraciło własnej tożsamości, a poznając to co dalekie i obce, kochało to co swoje i bliskie.

 

Więź uczuciowa z „małą ojczyzną” będzie istniała, jeżeli będzie przekazywana z pokolenia na pokolenie.



Jestem twórcą

- innowacja prowadzona przez panią Ewę Chmurską.


Innowacja „Jestem twórcą” adresowana jest do uczniów klas II i III, ma charakter programowy i jest realizowana w cyklu dwuletnim. Głównym celem zajęć jest pobudzenie aktywności twórczej dzieci, co za tym idzie pomoc w samodzielnym odkrywaniu świata, oraz nauki samodzielnego zdobywania wiedzy. Program innowacji podzielony został na bloki tematyczne, ujęte w trzech następujących działach:

 

  • I Potrafię wiele – sam i z grupą.
  • II Doświadczam i rozumiem.
  • III Spotkania ze sztuką.

 

Tematyka innowacji opierać się będzie na teorii Wielorakich Inteligencji Howarda Gardnera, realizowana będzie metodami aktywizującymi z elementami Kinezjologii Edukacyjnej Dennissona.



Od grosika do złotówki

- projekt prowadzony przez panią Monikę Dorman


Nasza szkoła jako jedna z nielicznych placówek w całej Polsce zakwalifikowała się do udziału w pierwszym projekcie edukacji finansowej „Od grosika do złotówki”. Klasy drugie przez 10 miesięcy będą podróżowały po Galaktyce Finanse, odwiedzając kolejno następujące planety: Grosik, Portfelik, Skarbonka, Zabawka, Złotówka. Swoją podróż uczniowie zakończą będąc już w klasie trzeciej. Podczas wędrówki z Grosikiem, przewodnikiem międzygalaktycznej podróży, uczniowie zdobędą wiedzę, będą kształtowali umiejętności i nabywali doświadczenia w zakresie edukacji finansowej.

 

Dzięki udziałowi w projekcie uczeń zyskuje atrakcyjny pakiet edukacyjny, naukę poprzez zabawę, indywidualizację nauczania, umiejętność samooceny, kształtowanie umiejętności kluczowych. Jest to ważne doświadczenie w dziedzinie samodzielnego podejmowania decyzji o zarabianiu, oszczędzaniu i racjonalnym wydawaniu pieniędzy oraz gospodarowaniu innymi zasobami. Rodzic bierze aktywny udział w realizacji projektu poprzez m.in. rozmowy z dzieckiem, poszukiwanie form oszczędzania w gospodarstwie domowym, wspiera nauczyciela we wprowadzeniu dzieci w zagadnienia związane z finansami. Udział w projekcie poszerza i uatrakcyjnia program nauczania. W wyniku realizacji projektu dzieci zdobędą wiadomości i umiejętności z zakresu gospodarowania pieniędzmi oraz umiejętności w sprawnym posługiwaniu się nimi i ich przeliczaniu.

 

Organizatorem tego przedsięwzięcia jest Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości (pozarządowa organizacja pożytku publicznego), której celem jest przygotowanie dzieci i młodzieży do życia w warunkach gospodarki rynkowej i społeczeństwie obywatelskim, umożliwienie młodym ludziom zdobycia wiedzy i praktycznych umiejętności ułatwiających realizację planów zawodowych.



Komputerowe królestwo

- innowacja prowadzona przez panią Danutę Głowacką

 

Innowacja „Komputerowe królestwo” dla uczniów klas I – III ma charakter programowo metodyczny i została opracowana na bazie programu nauczania informatyki dla II etapu edukacyjnego szkoły podstawowej INFORMATYKA 2000, poprzez dostosowanie treści nauczania do tego poziomu oraz wprowadzenie specjalnych, w większości opracowywanych przez autora innowacji ćwiczeń, aby w ciekawej, prostej formie i często poprzez zabawę umożliwić uczniom:

  1. Rozwijanie zainteresowań informatycznych i pokonywanie wszelkich oporów w pracy z komputerem.
  2. Uświadomienie i ukazanie dzieciom przewagi pracy z wykorzystaniem komputera nad tradycyjnymi formami.
  3. Uświadomienie dzieciom, że to one są mózgiem komputera, który tylko wykonuje ich polecenia.
  4. Ograniczenie do minimum wiedzy teoretycznej na rzecz maksymalnego wykorzystania technik poglądowych i kładzenie nacisku głównie na nabywanie umiejętności.

Nadrzędny cel przyświecający tej innowacji to taki, aby już żadne dziecko nie patrzyło na to „tajemnicze urządzenie” ze strachem w oczach, lecz jak najszybciej przekonało się, że komputer to urządzenie stworzone przez ludzi i dla ludzi, które spotykamy już niemal wszędzie i które pomaga wykonywać różne zadania, ułatwia pracę i naukę oraz służy rozrywce. Z tych właśnie powodów umiejętność ich obsługi jest dzisiaj tak ważna, jak umiejętność pisania czy liczenia.

 

Zdobywanie umiejętności w zakresie obsługi komputera można porównać do umiejętności tak podstawowych, jak pisanie, czy liczenie. To, co nam wydaje się proste i oczywiste nie zawsze jest takie dla małego dziecka, które niejednokrotnie mimo upowszechnienia komputerów ma po raz pierwszy kontakt z tym urządzeniem. Poruszanie się po komputerowym królestwie nie wymaga jakichś specjalnych umiejętności, niemniej jednak wymaga dobrego przewodnika po tym królestwie, który dostarczy wiedzy o komputerowym świecie w formie mądrej zabawy, dzięki czemu dziecko nie zabłądzi i poradzi sobie z rozwiązaniem niejednego problemu i przekona się na własnej skórze, jakie to proste.



Gdyby Jan Długosz miał komputer...

- innowacja prowadzona przez panią Małgorzatę Kubicką

 

Głównym celem innowacji pedagogicznej „Gdyby Jan Długosz miał komputer…” jest zainteresowanie młodego pokolenia historią własnego narodu i państwa oraz jej wybitnymi przedstawicielami przy użyciu dostępnej technologii multimedialnej. Komputer to taki wehikuł czasu, a jednocześnie najszybszy i najtańszy środek transportu. Dzięki niemu uczniowie mogą odbyć wirtualną podróż w dowolne miejsce na Ziemi i zwiedzić ciekawe miejsca. Tematy do innowacji zostały zaczerpnięte i poszerzone o elementy historii, informatyki, historii sztuki, geografii, filozofii, literatury, a także o prozę biograficzną.

 

Podstawą jednak na początek wielkiej wyprawy w przeszłość będzie zapoznanie uczniów z polskimi kronikami. Pomogą one przy tworzeniu przez uczniów kroniki klasowej dokumentującej ich pobyt od klasy IV do VI. Kronika zostanie napisana w formie elektronicznej i na koniec VI klasy każdy uczeń otrzyma ją na płycie. Oprócz tego zostanie napisany jeden egzemplarz ręcznie (na wzór starych kronik), który pozostanie w szkole.

 

Celami nadrzędnymi innowacji „Gdyby Jan Długosz miał komputer…” są:

  • rozbudzenie zainteresowania przeszłością swego kraju,
  • rozwijanie umiejętności korzystania z opracowań historycznych o charakterze źródłowym, popularnonaukowym, beletrystycznym oraz z programów multimedialnych i programów emitowanych przez środki masowego przekazu,
  • rozwinięcie uzdolnień i zainteresowań humanistycznych (dziennikarskich, historycznych, informatycznych) uczniów.

Z Łodzi do Europy

- innowacja prowadzona przez panie Mirosławę Jankowską i Monikę Dorman

 

Innowacja pedagogiczna „Z Łodzi do Europy” została opracowana z myślą o uczniach edukacji wczesnoszkolnej i będzie realizowana w klasach: I A oraz II C. Planowana jest do realizacji w cyklu 3-letnim. Obejmie całe klasy bez dokonywania selekcji uczniów. Może być również realizowana na zajęciach pozalekcyjnych jako możliwość poszerzenia zdobywanej wiedzy przez wszystkich uczniów np. poprzez uczestnictwo w pracach kół zainteresowań.

 

W swoim założeniu innowacja stwarza dzieciom możliwość zapoznania się z własnym dziedzictwem kulturowym, kształtuje poczucie patriotyzmu, miłości do Ojczyzny przy jednoczesnym otwarciu się na różne kultury Europy i różnorodność narodów, które ją współtworzą. Planując lekcję w grupie wczesnoszkolnej położyłyśmy nacisk na uwzględnienie w niej piosenek, ćwiczeń ruchowych i zabaw nie zawierających elementu rywalizacji, stosowanie licznych elementów wizualnych i akustycznych, itp. Atrakcyjność zajęć podnosić będą gry, zabawy dydaktyczne, konkursy, przedstawienia wycieczki i wyjazdy do zielonych szkół. Urozmaicona forma ćwiczeń ma pozwolić uczniom poznać, poszerzyć i utrwalić wybrane treści. Dzięki skierowaniu aktywności dziecka na działanie możemy oczekiwać, że zajęcia wzbudzą ich zainteresowanie, a zdobywana wiedza i umiejętności okażą się trwałe.

 

Ewaluację przebiegu i efektów edukacji zaplanowano tak, aby śledzić zmiany zachodzące w umiejętnościach, wiadomościach i postawach uczniów w trakcie kształcenia.



Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy

- innowacja prowadzona przez panie Krystynę Król i Magdalenę Witczak

 

Głównym celem innowacji „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy” jest wdrożenie elastycznego modelu edukacji.

 

Wykorzystanie nowatorskich metod i treści kształcenia ma wspierać wieloaspektowy rozwój każdego ucznia poprzez kształtowanie kompetencji kluczowych w oparciu o teorię inteligencji wielorakich Howarda Gardnera. Wiedza i umiejętności we wszystkich dziedzinach aktywności są rozwijane poprzez doświadczenia edukacyjne i społeczne na miarę możliwości, zainteresowań, uzdolnień i potrzeb ucznia.

 

Projekt jest realizowany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz dodatkowych pozalekcyjnych. Zajęcia dodatkowe są organizowane w oparciu o autorski program nauczyciela realizującego Projekt. Sytuacje edukacyjne są organizowane na podstawie diagnozy wstępnej każdego ucznia. Projekt pobudza kreatywność oraz stwarza warunki wszechstronnego rozwoju ucznia.



Bliżej Europy

- innowacja prowadzona przez panie Grażynę Śwituniak i Bożenę Cholewińską

 

Innowacja pedagogiczna „Bliżej Europy” przeznaczona jest do pracy z dziećmi w pierwszym etapie kształcenia.

 

Realizacja zawartych w niej treści przyczynia się do ukształtowania młodego człowieka otwartego na świat, tolerancyjnego, mającego świadomość różnorodności kultur, przynależności do swojej małej i wielkiej ojczyzny.

 

Do najważniejszych zadań realizowanej innowacji należy zaliczyć szerzenie informacji o państwach europejskich, ułatwienie rozumienia Unii Europejskiej we wszystkich jej aspektach, przygotowanie uczniów do samodzielnego zdobywania wiedzy.

 

Celem realizowanej innowacji jest ukazanie miejsca i roli Polski w jednoczącej się Europie, budzenie poczucia tożsamości europejskiej na gruncie miłości do małej i wielkiej ojczyzny, rozwijanie świadomej potrzeby współpracy z innymi w rozwiązywaniu problemów Europy.

 

Na zajęciach uczniowie pracują odpowiednio dobranymi metodami aktywnymi, wiadomości zdobywają poprzez samodzielne dochodzenie do wiedzy, gry i zabawy edukacyjne.

 


Śpiewająca Polska ogólnopolski program rozwoju chórów szkolnych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

- program prowadzony przez pana Wacława Zubowskiego

 

Chór szkolny „WIOLINEK” SP122 w Łodzi od 01.03.2010 roku uczestniczy w Ogólnopolskim Programie Rozwoju Chórów Szkolnych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Śpiewająca Polska”.

 

Program Artystyczny skierowany jest do najmłodszych, by przez śpiew mogli radować się życiem, doświadczać bogactwa muzyki, czerpać satysfakcję ze wspólnego śpiewania i otwierać się na świat kultury.

 

Program wspiera rozwój chórów szkolnych przez dofinansowanie godzin lekcyjnych oraz opiekę metodyczną nad pedagogami kierującymi chórami.

 

Narodowe Centrum Kultury zarządza programem przy pomocy partnera, jakim jest Międzynarodowy Festiwal „Wratislavia Cantans”. Festiwal sprawuje opiekę metodyczną i merytoryczną dzięki zespołowi koordynatorów regionalnych pod kierunkiem Grażyny Rogali-Szczerek, Koordynatora Ogólnopolskiego.

 

Stałymi formami działalności w ramach programu są m.in.:

  • dodatkowe lekcje śpiewu,
  • comiesięczne spotkania dyrygentów,
  • warsztaty dla osób prowadzących chóry,
  • przeglądy chórów szkolnych.

Realizacja programu to szansa na:

  • edukację świadomych odbiorców sztuki,
  • poznanie przez młodzież wartościowego polskiego i światowego repertuaru muzycznego,
  • wychowanie dzieci i młodzieży poprzez sztukę w szacunku dla wartości, jakie sztuka niesie,
  • rozwój osobowości, wrażliwości i wyobraźni poprzez edukację chóralną,
  • kontakt chórzystów z wybitnymi artystami – mistrzami,
  • doskonalenie zawodowe nauczycieli – dyrygentów w kierunku pracy z dziećmi.

Z ekologią za pan brat modyfikacja programu nauczania dla I etapu edukacji wczesnoszkolnej
- modyfikacja prowadzona przez panią Katarzynę Sieradzką


Modyfikacja do programu nauczania dla I etapu edukacji wczesnoszkolnej „Z ekologią za Pan Brat” dotyczy uczniów klas I-III uwzględniając potrzeby i możliwości ucznia oraz specyfikę środowiska. Przeznaczona jest do prowadzenia edukacji ekologicznej wspomagająca proces wychowawczy. Może być w całości lub częściowo wykorzystywana przez nauczyciela stwarzając możliwość zwiększenia ilości godzin tematów, które powinny być obszerniej potraktowane. Modyfikacja do programu to nie tylko sposób na zdrowe środowisko, ale również sposób na atrakcyjne spędzanie czasu wolnego wyrobienie poczucia własnej wartości i własnych możliwości. W czasach gdy mówi się o braku tolerancji i agresji, wspólne działania dzieci z różnych środowisk na rzecz ochrony ziemi, a zarazem gotowość i umiejętność działania w obronie jej praw oraz tryb życia przyjęty przyjętą hierarchią wartości. Dzięki odpowiednio postawionym celom, współpracy ze środowiskiem lokalnym, działania pracowników placówki, współpraca z różnymi instytucjami poznawanie środowiska przyrodniczego, działanie na rzecz jego ochrony może przyczynić się do rozwijania zainteresowań otaczającym światem, spowoduje ukształtowanie postaw ekologicznych oraz wzmocni istniejące już nawyki u dzieci.



Moje miasto bez elektrośmieci

- ogólnopolski program edukacyjny realizowany w klasach III


Celem programu jest kształtowanie właściwych postaw ekologicznych poprzez sygnalizowanie uczniom zagrożeń, jakie dla środowiska stanowią elektrośmieci, wskazanie, w jaki sposób można te zagrożenia zminimalizować, oraz motywowanie do podejmowania działań sprzyjających ochronie środowiska. Podstawą metodyczną jest bezpłatny pakiet materiałów edukacyjnych przygotowanych specjalnie na potrzeby realizacji programu.

 


Wędrówki matematyczno-przyrodnicze

- innowacja prowadzona przez panie Dominikę Ogrodzką i Krystynę Król

 

Innowacja pedagogiczna „Wędrówki matematyczno-przyrodnicze” przeznaczona jest do pracy z dziećmi w pierwszym etapie kształcenia.

 

Realizacja zawartych w niej treści przyczynia się do rozwoju kompetencji  z zakresu matematyki oraz poszerzenia wiadomości z zakresu edukacji przyrodniczej.

 

Projekt jest realizowany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Na zajęciach uczniowie pracują odpowiednio dobranymi metodami aktywnymi, wiadomości zdobywają poprzez samodzielne dochodzenie do wiedzy, zabawy edukacyjne i gry.

 


Wiem kim jestem i skąd pochodzę

- innowacja prowadzona przez panie Monikę Dorman i Mirosławę Jankowską

 

Innowacja  pedagogiczna „ Wiem kim jestem i skąd pochodzę”  została opracowana z myślą o uczniach edukacji wczesnoszkolnej i będzie realizowana w klasach 1A i 2D  w cyklu trzyletnim. Obejmie całą klasę bez dokonywania selekcji uczniów. Może być również realizowana na zajęciach pozalekcyjnych jako możliwość poszerzenia zdobywanej wiedzy przez zainteresowanych uczniów np. poprzez uczestnictwo w pracach kół zainteresowań.

 

Realizacja innowacji „ Wiem kim jestem i skąd pochodzę” wspomaga wszechstronny rozwój uczniów rozwijając ich zainteresowania otaczającym światem. Popularyzuje wartości polskie i europejskie. W swoim założeniu łączy wiedzę z różnych dziedzin i dyscyplin naukowych. Stwarza możliwość zapoznania się z własnym dziedzictwem kulturowym, kształtuje poczucie patriotyzmu, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i różnorodność narodów, które ją tworzą.

 

W swoim założeniu położyłyśmy nacisk na uwzględnienie w niej piosenek, ćwiczeń ruchowych i zabaw zawierających elementy rywalizacji, stosowanie licznych elementów wizualnych i akustycznych itp. Ponadto zwracałyśmy uwagę na podniesienie atrakcyjności zajęć poprzez organizowanie gier, zabaw  dydaktycznych, konkursów, przedstawień, wycieczek, wyjazdów do zielonych szkół czy pracę w grupach i tworzenie folderów, plakatów itp. Urozmaicona forma zadań ma bowiem pozwolić uczniom poznać, poszerzyć i utrwalić wybrane treści. Dzięki zaś skierowaniu aktywności dziecka na różnorakie działania możemy oczekiwać, że zajęcia wyzwolą twórcze podejście do tematu, wzbudzą zainteresowania, a zdobyta wiedza i umiejętności okażą się trwałe.

link do bip